Who is this CEO?!!!

Personally, I wish to congratulate “Berita Harian” for highlighting this case. Read on…

CEO syarikat GLC kena siasat kes pecah amanah

‘Datuk’ didakwa biayai perjalanan ke luar negara guna wang syarikat

KUALA LUMPUR: Bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) bergelar Datuk sebuah syarikat berkaitan kerajaan (GLC) disiasat polis berhubung dakwaan pecah amanah membabitkan wang syarikat berjumlah hampir RM700,000.

Sumber berkata, individu berusia 50-an yang juga bekas ahli lembaga pengarah syarikat berkenaan disiasat menyeleweng dengan menggunakan wang syarikat tanpa melalui prosedur sepatutnya.

Dia dilantik sebagai CEO syarikat itu tahun lalu sebelum perkhidmatannya ditamatkan tahun ini.

“Dia disiasat menggunakan wang syarikat berjumlah lebih RM450,000 untuk membiayai beberapa perjalanannya ke luar negara selain memindahkan kira-kira RM200,000 ke akaun peribadi.

“Dia juga didakwa menuntut elaun keraian berjumlah RM18,000 pada 2007 tanpa mengemukakan bukti perjalanan atau perbelanjaan,” katanya kepada Berita Harian.

Sumber berkata, individu itu tidak mengemukakan bajet dan memohon kelulusan Lembaga Pengarah sebelum menggunakan wang terbabit, yang sepatutnya menjadi syarat utama sebelum sebarang pengeluaran wang syarikat dilakukan.

Syarikat itu ditubuhkan dengan kos RM1.9 bilion dua tahun lalu untuk menjalankan kajian dan pembangunan dalam bidang bioteknologi.

Berita Harian difahamkan, penyelewengan membabitkan bekas CEO itu terdedah selepas Jabatan Audit Negara dan juruaudit luar, PricewaterhouseCoopers menjalankan audit syarikat berkenaan.

Sumber berkata, berikutan pendedahan itu, Lembaga Pengarah syarikat memanggil pegawai berkenaan untuk memberi penjelasan namun gagal dihadirinya dengan alasan yang tidak memuaskan.

“Susulan itu, Lembaga Pengarah membuat usul menggantung tugasnya sebelum memutuskan menamatkan perkhidmatannya Mac lalu,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed, mengesahkan polis sedang menyiasat kes terbabit selepas menerima laporan 14 Julai lalu.

“Kita menjalankan siasatan rapi merangkumi semua aspek yang berkaitan di dalam kes berkenaan,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Source: Berita Harian 11 August 2008

Who is it?

Is it a man or woman?

Which GLC ?

Is it Sime Darby or TNB or TM ?

I wish have a friend at Berita Harian !

Maybe, to divert Bar Council issues.

Anyhow, this type of case certainly hits me !

Advertisements

3 Responses to “Who is this CEO?!!!”

  1. Saya tahu dia siapa! Perempuan dan sombong gila! Nanti ya, saya cari gambar dulu ??

  2. darwis andang Says:

    dengar kabar dia buat ofis mahal kat damansara perdana..tu pun belanja sakan..kena VO pun tak minta board approval..maklum lah ceo la kata kan..tp tak tau mcm mana gaya nak jadi ceo..ofis khas dia saja satu lot kedai, dayang-dayang & hulubalang dlm satu lagi lot kedai..hai begini la glc kite ye

  3. […] CEO: Accused of false claims and irregularities. […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: